Efektywna komunikacja
-
Program szkolenia
Warsztat I. Efektywna komunikacja w organizacji.
1. Struktura organizacyjna firmy, a komunikacja wewnętrzna.
• Cele i zadania z perspektywy każdego działu a przepływ informacji pomiędzy działami.
Metody pracy: dyskusja; wymiana doświadczeń; warsztat- graficzna diagnoza aktualnego systemu i przebiegu komunikacji między zespołem, sukcesorem
a dyrektorem; omówienie wyników; wskazanie elementów do poprawy wg uczestników.
2. Warunki efektywnej komunikacji.
• 6 zasad efektywnej komunikacji.
• Komunikacja werbalna i niewerbalna.
• Indywidualny styl komunikacji każdego z uczestników.
• Jak indywidualny styl komunikowania się wpływa na relacje w zespole.
• Aktywne słuchanie.• Dostosowanie udzielanego komunikatu do stylu odbiorcy.
• Trafne pytania jako element efektywnej komunikacji.
Metody pracy: wymiana doświadczeń; warsztat- praca indywidualna „mój styl komunikacji bezpośredniej”; omówienie wyników; praca z wynikami
w podgrupach- symulacja (role play); rekomendacje eksperckie
od prowadzącego dotyczące skutecznej komunikacji oraz „best practice” innych firm; burza mózgów; wymiana doświadczeń.
3. Uporządkowanie zasad komunikacji wewnętrznej w firmie, z uwzględnieniem modelu spotkań wewnętrznych.
Metody pracy: burza mózgów; wymiana doświadczeń; warsztat- stworzenie pisemnego i graficznego pożądanego w firmie systemu i przebiegu komunikacji międzydziałowej- praca w podgrupach, omówienie wyników dotyczące praktycznego zastosowania w firmie (nowe możliwości i ograniczenia).
Warsztat II. Efektywna komunikacja w organizacji c.d.
1. Usprawnienia, które pozwolą na unikanie błędów komunikacyjnych, w firmie.
• Wpływ emocji na sposób komunikowania się i dekodowanie informacji.
• Sposoby na diagnozowanie i załagodzenie konfliktów.
• Wskazówki, w jaki sposób zapobiegać powstawaniu konfliktów na płaszczyźnie komunikacyjnej.
Metody pracy: Warsztat w podgrupach, pozwalający na wyodrębnienie najczęstszych źródeł konfliktów na tle komunikacyjnym- metody, niwelowania ich; metoda odwróconego lustra; omówienie wyników.
2. Asertywność, jako jeden z elementów efektywnej komunikacji.
• Postawa asertywna/ uległa/ agresywna/manipulacyjna.
• Umiejscowienie siebie na skali asertywności.
• Asertywna prośba/ pochwała/ krytyka.
• Asertywny styl prowadzenia rozmów.
• Stawianie granic w kontaktach z innymi w poczuciu godności dla obu stron relacji.• Asertywne techniki radzenia sobie ze współpracownikami, uprzejme i skuteczne odmawianie.
Metody pracy: mini wykład; test pozwalający na usytuowanie własnej osoby
na skali asertywności; omówienie wyników testów; refleksje; warsztat- wskazanie elementów do poprawy wg uczestników; odgrywanie scenek; case study-praca na konkretnych doświadczeniach uczestników; warsztaty: poznaj swój styl prowadzenia rozmów.
3. Efektywna komunikacja e-mailowa
• Wskazanie najczęstszych błędów w obszarze komunikacji e-mailowej.
• Najlepsze praktyki w obszarze komunikacji mailowej (treść, zwroty, struktura, intencje, emocje).
• Wypracowanie sposobów niwelowania i unikania problemów podczas komunikacji e-mailowej. -
Cel
• wzmocnienie roli informacji i komunikacji w firmie;
• uporządkowanie przepływu informacji w firmie;
• wypracowanie zasad komunikacji wewnętrznej
• stworzenie dobrych praktyk;
• podkreślenie wagi przełożenia efektywnej komunikacji na osiąganie celów firmy przez pracowników i działy. -
W ramach uczestnictwa zapewniamy Państwu
- analize potrzeb szkoleniowych
- próbka szkoleniowa w ramach przedstawionej oferty (na życzenie Klienta)
- organizacje szkolenia oraz zapewnienie trenera
- materiały dydaktyczne
- catering podczas przerw (kawa, herbata, ciastka)
- lunch
- imienny certyfikat ukończenia szkolenia
- bezpłatne, e-mailowe konsultacje z Wykładowcą 2 tygodnie od ukończenia szkolenia
- testy sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności po ukończeniu szkolenia (na życzenia klienta
-
Opinia uczestników o szkoleniu
Bardzo miła atmosfera na szkoleniu powiązana z dużym naciskiem na ćwiczenia praktyczne. Dzięki temu nikt się nie nudzi.
Uczestnik szkolenia
Szkolenie jest godne polecenia. Wszystkie osoby na wszystkich szczeblach powinny wziąć w niej udział. Dużym plusem szkolenia jest nastawienie na warsztaty i ćwiczenia.
Uczestnik szkolenia
-
Proces ewaluacji - dziennik uczenia się
Przykładowe wypowiedzi uczestników:
- Metody Trzech Kroków.
- Model pełnej ekspresji.
- Warstwy komunikatu wg. Schultza von Thun’a.
- Zastosuje metody których się nauczyłem w pracy z zespołem. Będę bardziej świadomie rozmawiał z ludźmi.
- Jestem bardziej świadomy swojej osoby i przez to będę mógł się zmieniać i kształtować swoją osobę.
- Wstępu do teorii komunikacji, schematów postępowania i prowadzenia dyskusji czy sporu.
- Zadawanie większej ilości pytań, nakłanianie podwładnych do tego samego, unikanie założeń i opinii, w standardowych sytuacjach stosowanie nowopoznanych metod komunikacji.
- Nowa wiedza w zakresie teorii komunikacji, wskazówki jak wykorzystać nową wiedzę i umiejętności.
- Nauczyłem się teoretycznych podstaw i ich zastosowania w praktyce, dowiedziałem się o istnieniu kilku metod komunikacji i przekazywania informacji.
- Zdobyta wiedza pomoże mi w rozmowach zarówno z moimi przełożonymi jak i podwładnymi. Chciałbym zastosować poznane metody komunikacji i uniknąć popełniania dotychczasowych błędów.
- Będę zdecydowanie bardziej uważny podczas komunikacji z ludźmi w pracy i poza nią.
- Sposoby komunikacji, definicje: doświadczenia, torowanie umysłu, piramida wnioskowania. Wstęp do motywowania.
- Torowanie umysłu, przekazywanie złych wiadomości.
- Inne spojrzenie na to jak dobry może wpłynąć na relacje.
- Przyswojona wiedza teoretyczna i praktyczna na wczesnym etapie. Najważniejsze rzeczy to:
- Jak rozmawiać z ludźmi.
- Jakich słów unikać.
- Rozumieć innych.
- Jak jasno precyzować zadania do wykonania.
- Lekcje motywacji.
- Nie szufladkować ludzi.
- Warstwy komunikacji, model pełnej ekspresji.
- Jasna komunikowanie się z innymi. Przywiązywanie uwagi do używanych słów, które dużo zmieniają. Obserwacja i weryfikacja swoich przekonań. Będę się starał otwierać rozmowę podczas niewygodnych tematów. Nie będę tak łatwo oceniał innych jak do tej pory. Będę się stawiał w roli tej drugiej osoby, aby ją lepiej zrozumieć. Unikanie publicznej „chłosty”.
- Uświadomiłem sobie, żer każdy z nas jest inny i nie ma jednego, dobrego sposobu aby dogadać się z każdym. Czas rozpocząć ćwiczenia praktyczne na żywym organizmie.
- Jak bardzo ważne jest kontrolowanie przekazywanych zadań. Planowanie jest fundamentalne!. W zależności od członków zespołu należy zastosować zarządzanie sytuacyjne. Moc expose do wykorzystanie (koniecznie). Model SMART.
- Przy definiowaniu zadań wykorzystam model SMART( na pewno jeśli chodzi o mierzalność termin wykonania zadania). W zależności od osoby z zespołu będę się starał dopasować styl zarządzania. Wygłoszę expose czym prędzej!.
- Jeszcze nie wiem, ale sprawdzę J. Na pewno będę więcej się starał wydobywać informacje od ludzi zanim zacznę od nich wymagać. A przede wszystkim czeka mnie praca nad sobą.
- Kroki w zarządzaniu zespołem. Model SMART. Motywowanie zależne od typu zadania. Typy przydzielania zadań.
- Wszystkie z elementów powyżej i najlepiej jak najszybciej.
- Otworzyłam oczy. Jak kluczowa jest precyzyjna komunikacja i im jaśniejszy cel. Tym trudniej o konflikty, nieporozumienie zadań, opóźnienia itp. Dodatkowo jak kluczowa jest nasza codzienna postawa, która jest odczytywana poza słowami.
- Nauczyłem się pisać i wygłaszać expose. Nauczyłem się zarządzania sytuacyjnego i zarządzania ludźmi w projekcie. Model SMART.
- Zastosowanie bezpośrednich zwrotów w swoim zespole. Ocena wszystkich pracowników. Wygłaszanie expose.
- Większa samodzielność. Wiedza z zakresu modeli zarządzania zespołem. Postawa szefa.
- Jakie są style komunikacji i jakie potrzeby ekspresji dla różnych stylów. Siła rażenia i potrzeba wygłoszenia expose. W przypadku podejmowania i delegowania zadań używanie SMART- szczególnie mierzalność i termin.
- Wygłoszę expose oraz będę działał wg SMART.
- Rozumienie potrzeby expose. Stosowanie różnych metod zarządzania w zależności od sytuacji.