Strategie podczas negocjacji dla branży FMCG (fast-moving consumer goods)
-
Program
1 dzień szkoleń,
- Zdefiniowanie pojęcia negocjacji;
- Określenie etapów negocjacji.
- Wprowadzenie pojęcia celu negocjacji;
- Wyznaczenie celu negocjacji w zadanych przykładach
- Dyskusja dotycząca zasadności postawienia takiego a nie innego celu
- Przedstawienie dwóch podejść do negocjacji – jako gry o sumie zerowej i niezerowej
- Uczestnicy wiedzą, kiedy sytuacje negocjacyjne umożliwiają osiągnięcie sytuacji „win-win”, a kiedy wymuszają wynik „wygrany – przegrany”
- Wprowadzenie pojęcia Strategii negocjacyjnej
- Wprowadzenie rozróżnienia na: negocjacje miękkie, twarde, w stylu Harvardzkim.
- Analiza szans i zagrożeń wynikających z przyjęcia określonej strategii negocjacyjnej
- wprowadzenie pojęć ZOPA i BATNA;
- Ćwiczenie dla uczestników – wyznaczanie strefy porozumienia i alternatywy dla porozumienia.
- Dyskusja zogniskowana: korzyści i koszty stosowania BATNA i ZOPA
- Przekonanie uczestników do wyznaczania strefy porozumienia i alternatywy dla porozumienia w procesie przygotowania do negocjacji;
- Określenie roli przygotowania do negocjacji i niezbędnych do wykonania czynności;
- Wprowadzenie checklisty – co zrobić przed rozpoczęciem negocjacji;
- Wykonanie zadania analitycznego z wykorzystaniem dostępnych danych i checklisty.
- Zapoznanie Uczestników z 12 najpopularniejszymi taktykami negocjacyjnymi;
- Zapoznanie Uczestników z kontr taktykami pozwalającymi odzyskać kontrolę nad przebiegiem negocjacji
2 dzień szkoleń:
- Diagnoza indywidualnego stylu negocjacji przy użyciu testu Thomasa Kilmana;
- Określenie potencjalnego wpływu indywidualnego stylu negocjacyjnego na przebieg rozmów.
- Zapoznanie uczestników ze sposobem planowania spotkania;
- Przedstawienie przez trenera kryteriów doboru składu zespołu negocjacyjnego z uwzględnieniem przyjętej strategii i potencjalnych taktyk negocjacyjnych;
- Zadanie w podgrupach – dobór członków zespołu negocjacyjnego
- Przygotowanie przez uczestników potencjalnego planu spotkania
- Manipulacja w negocjacjach- wprowadzenie pojęcia manipulacji
- Omówienie innych form wywierania wpływu w negocjacjach (m.in. oddziaływania za pośrednictwem strachu, manipulacji temperaturą, uwodzenia, faktów dokonanych, miejsca, przewagi liczebnej, głodu/pragnienia);
- Wprowadzenie przez trenera pojęcia informacji zwrotnej;
- Przećwiczenie przez uczestników tworzenia informacji zwrotnej na podstawie poznanej struktury
- Przećwiczenie przez uczestników udzielania informacji zwrotnej w stosunku do zachowania kolegów/koleżanek w przykładowych scenkach negocjacyjnych.
-
Cel
Nabycie/ wzmocnienie umiejętności:
- wyznaczania realistycznych celów negocjacyjnych,
- przygotowywania struktury spotkania adekwatnej do celu negocjacyjnego i przyjętej strategii,
- dobierania strategicznego zespołu negocjacyjnego i przydzielanie roli poszczególnym jego członkom,
- rozpoznania strategii negocjacyjnej i taktyk przyjętych przez adwersarza podczas negocjacji,
- dostosowania struktury rozmowy do strategii i taktyki przyjętej przez adwersarza;
Poznanie możliwych strategii i taktyk negocjacyjnych.
-
Efekty
- Odniesienie części ćwiczeń do doświadczeń uczestników z przeszłych sytuacji negocjacyjnych, które będą rozważane ponownie pod usprawnienia przy użyciu poznanych narzędzi;
- Użycie zadań szkoleniowych wymagających zastosowania w praktyce przyswojonej wiedzy;
- Użycie zadań szkoleniowych w których Uczestnicy otrzymają informację zwrotną umożliwiającą skorygowanie ewentualnych odstępstw od poznanych na szkoleniu procedur;
- Zobowiązanie Uczestników do zrealizowania zadania praktycznego po szkoleniu i spisania wniosków;
- Zobowiązanie Kierownika Zespołu do monitorowania zespołu po szkoleniu i przekazania trenerowi indywidualnych rezultatów zadania wypracowanych przez Uczestników
-
Metody pracy
- Warsztaty
- case study
- ćwiczenia na autorskich arkuszach
- burze mózgów
- ćwiczenia indywidualne, grupowe
- dyskusje
- odgrywanie scenek
- moderowane uczenie się przez doświadczenie (cykl KOLBA)
- follow-up – sesje mające na celu weryfikację zastosowanych elementów z warsztatów w codziennej pracy.
-
W ramach uczestnictwa zapewniamy
- opracowanie metod warsztatowych projektu pod specyfikę branży,
- doprecyzowanie programu,
- opracowanie dodatkowych materiałów szkoleniowych zgodnie z ustalonym planem,
- opracowanie ćwiczeń dostosowanych pod specyfikę branży,
- organizacje warsztatów oraz zapewnienie doświadczonego trenera,
- catering podczas przerw (kawa, herbata, ciastka),
- lunch,
- przekazanie wypracowanych przez uczestników materiałów,
- certyfikat ukończenia szkolenia,
- badanie satysfakcji uczestników,
- raport dotyczący rezultatów,
- roczne konsultacje mailowe / telefoniczne dotyczące tematyki projektu,
- imienne Certyfikaty dla każdego uczestnika.